fbpx

Ako prenastaviť biznis v post-pandemickom čase

V blízkej dobe nás čaká konečne uvoľnenie pandemických opatrení. Pre biznis to bude zaujímavé. Raketový rast v online pravdepodobne trochu spomalí. Kamenné prevádzky ožijú. Ako v novej situácii reagovať a využiť ju pre rast vášho biznisu?

Zmapujte súčasný stav

V prvom rade zmapujte čo najrealistickejšie súčasný stav a vašu pozíciu v novom svete. Niektorým biznisom kríza pomohla k celoživotnému podnikateľskému úspechu, iným naopak ku koncu. Ak váš predaj alebo zisk klesá, začnite týmito otázkami:

  1. Aký problém váš tovar/ služba rieši? Je tento problém v novom svete ešte relevantný?
  2. Kde je váš predajný kanál? Ako sa zmenila jeho situácia?
  3. Kde sú vaši zákazníci? Nie kde boli, ale kde dnes reálne sú.
  4. Aká je vaša nová situácia, vízia a aké zmeny v biznise urobíte?

Je problém, ktorý váš produkt alebo služba rieši, stále aktuálny?

Dám vám príklad. Deodoranty riešia problém, že keď sa stretnete s ľuďmi, nechcete zapáchať. Počas izolácie sme sa toľko nestretávali a predaj poklesol o desiatky percent. Klesol preto, lebo ľudia sa menej stretávajú a preto ich menej potrebuje problém zapáchania riešiť. Aký problém riešil/ rieši váš produkt alebo služba? Je to tak, že problém už neexistuje alebo sa zmenil? Prispôsobte tomu svoju službu alebo produkt. Zmeňte vlastnosti, veľkosť, dôvod prečo. Definujte nový problém, ktorý váš produkt rieši.

Ako sa zmenil váš predajný kanál?

Ak predávate v kamennej prevádzke, odliv zákazníkov bol masívny. Čo je ale jasné, že vaši zákazníci nezmizli. Veľmi pravdepodobne stále chcú a potrebujú vaše produkty či služby. Ako ich môžete opäť osloviť a pozvať do znovuotvorených priestorov?

Ak predávate v online na eshope, pravidlá hry sa zmenili. Náklady na online reklamu sú vďaka pretlaku ďalších inzerentov vyššie a výkonnosť nižšia. Ak si riadite online kampane sami, prehodnoťte výkonnosť reklamných kanálov, mieru konverzií a cenu za preklik. Google Analytics sú vašim najväčším priateľom a zistíte tam pre svoj biznis úplne všetko. Ak si ich sami neriadite, možno je načase sa aj tak pozrieť na vaše výdavky, ich výkon a prehodnotiť mediálny mix. Ak vám online marketing riadi tretia strana, trvajte na vyhodnotení pred a počas a po pandémii a relevantnom prehodnotení vašich investícií.

Kde sú vaši zákazníci?

Už som to načala v úvode, vaši zákazníci sú stále tu, len ich treba znova nájsť. Jasne, že budú na 99% v online, ale otázka je, kde presne? Kde teraz nakupujú? Hľadajú vaše tovary a služby? Ak áno, kde?

Keď už viete kde, a ešte nie ste v online predaji, rozhodnite, ako na to. Úplný základ je vlastný eshop. Jeho tvorbu zvládnete aj sami, propagáciu tiež. Výzva je vaša dohladateľnosť v internetovom prostredí, to je beh na pár mesiacov, kým vás google začne mať rád.

Ďalšou možnosťou je predávať priamo na Facebook alebo Instagram platforme. Pre malé biznisy to môže fungovať, ale iba krátkodobo. Z dlhodobého pohľadu je lepšie budovať vlastný eshop s vlastnou návštevnosťou, ktorá pridá biznisu ďalšiu hodnotu.

Ak sa ani do jedného netúžite pustiť, môžete nadviazať spoluprácu s iným eshopom alebo webom, tématicky relevantným pre vaše produkty a dohodnúť sa na sprostredkovateľskom predaji.

V niektorých situáciách aj toto môže byť dobré riešenie, pretože takýto partner už má svoju návštevnosť a zákazníkov. Mnohí sú častokrát aj naklonení spolupráci, ak im to prinesie dostatočnú finančnú alebo inú výhodu.

Nová situácia = nová stratégia

Keď ste si zmapovali tieto základné body, urobte swotku. Swotka je kvalitatívna analýza vášho biznisu – silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb. Urobte ju ešte aspoň s ďalšími dvomi kolegami, ktorí poznajú váš biznis a konkurenčné prostredie. Pri skladaní swotky sa zamerajte na príležitosti a hrozby. Inšpirujte sa inými firmami, ako sa ku kríze postavili a aké riešenia priniesli.

Keďže podmienky sa tak zásadne zmenili, je treba aktualizovať vašu víziu. Napíšte do jednej vety, o čo vám ide? Ako zlepšíte život vašich zákazníkov? Ako bude vyzerať váš úspech o 3 roky?

Teraz si zostavte novú stratégiu. Ideálne začnite úplne od začiatku. Ako na to?

Pozrite si článok o zostavení stratégie tu.

Chcete pri prehodnotení vašej stratégie využiť moje 20 ročné skúsenosti? Prihláste sa do môjho programu Strategická dielňa – transformujte svoje podnikanie.

Mirka Klimantová

O mne:

Dvadsať rokov som ako obchodná manažérka a potom riaditeľka budovala 50 silných značiek ako napríklad Coca Cola, Bonaqua, Dove, Domestos, Cocollino, Cif, Magnum, Carte Dor, Hellmanns, Rama, Flóra, Hera, Perla, Rexona, Axe, Savo a mnoho ďalších.

Mojim cieľom je sprostredkovať vybrané a veľmi účinné nástroje na budovanie predaja malým a stredným podnikom a podporiť tým rozvoj Slovenska.

Vytvorila som zjednodušenú metódu tvorby stratégie, ktorá je realistická a realizovateľná v obmedzených podmienkach malého a stredného podnikania. Vytvorenie stratégie tak nezaberie týždne a dá sa pripraviť počas niekoľkých dní.

Články píšem na základe skúseností z vlastnej praxe.